Bangkok

Jag tycker inte om Bangkok. Det är högljutt och skitigt och massor av trafik. Hoppas morgondagen ger en positivare bild.

Vi åkte inte från Huay Yang förens klockan 14 så vi hann bada både i poolen och havet. Sista badet i havet:

Alida simmar

I början ville Alida inte gå i närheten av poolen, nu sprattlar hon sig fram för egen maskin. Försöker jag hålla i henne blir hon arg och skriker åt mig.

Andra snyggingar i poolen:

Idag är sista heldagen i Huay Yang, imorgon efter lunch åker vi till Bangkok.

Sista måltiden:

(null)

Barnen fick välja restaurang, de valde den som serverar amerikansk pannkaka med chokladsås och syltbollar.

Kvällens måne

Idag

Dagen:

Ingen ville följa med och bada i poolen så Alida och jag fick gå själva. Alida fixade lite fint i poolen.

Tur till stan:

Sedan:

Alida tyckte det var roligare än det ser ut som på bilderna, hon är bara lite arg för att jag håller i kameran istället för henne.

Paus:

(null)

Det enda jag saknar med Sverige är att kunna dricka en kopp te utan att bli genomsvettig. Och att kunna förstå vad det står på livsmedelsförpackningarna i mataffären.

Kvällen:

Nästan fullmåne.

Nutellamackan

Frukost på framsidan:

Vilhelm och Axel brukar också sitta här i vanliga fall men idag ville de sitta inne och titta på youtube.

Ensamt på stranden

Det är åtminstone ingen trängsel här:

Alida så fort kameran närmar sig:

Fina familjekort. Det blir nog ingen modell av henne...

Men ibland samarbetar hon:

(null)

Medan Alida sov gick Axel, Vilhelm och jag och byggde en bilbana på stranden. Så här fin blev den:

Och några hopp och gropar:

Vi är nästan helt ensamma på stranden.

(null)

Idag har vi träffat många trevliga människor (Jocke fick oss inbjudna till en familj som bor här hela vintrarna och sedan träffade vi en annan familj på kvällens restaurang som också bor här hela vintern och hösten) som gett oss rådet att åka hit på sommaren, det är ingen dum idé, det är ju egentligen bara då Vilhelm kommer vara ledig från skolan och bara då jag hat möjligheten att vara ledig flera veckor från jobbet.

Vi får se. Nu ska barnen sova och snart jag också.

Morgonpromenad:

På väg till restaurangen

Snyggingen på väg till kvällens restaurang:

Alla barn framför en fin blomma:

(null)

Svårt att få alla att titta rakt fran samtidigt...

Restaurangen:

En elefant.

Röd sol

Axel väckte mig tidigt imorse för att visa soluppgången. "Titta mamma, solen ser ut som eld!". Och det gjorde den verkligen.

Munsår

Jag har kommit på problemet bakom vilhelms mystiska insjuknande - munsår! Jag hade munsår förra veckan så tydligen är det en primärinfektion av Herpes simplex typ 1 han drabbats av. Det kan ge feber i två veckor, jag hoppas att det inte blir så.

Inget bad idag, memory istället:

(null)

Alida är snäll och håller Vilhelm sällskap i sängen (och jag får läsa min bok i lugn och ro bredvid...)

Bra med iPad!

Sjukt

(null)

Axel stannade inne med Vilhelm och byggde en väldigt fin tunnel. Till slut fick jag med mig honom till stranden men helst hade han nog suttit och hållit Vilhelm sällskap hela eftermiddagen.

Feber

Här sitter jag med en sjuk Vilhelm och tittar ut på det fina vädret och hoppas att det är air condition-förkylning och inte denguefeber han drabbats av.

Så här fina blev de igår i sina nya kläder:

(null)

Snodden fick till och med sitta kvar i Alidas hår, hon lyckades inte dra loss den.

På väg till restaurangen:

När vi skulle gå hem var det mörkt och Axel var så rädd för krabborna på stranden att vi gick vanliga vägen hem, Alida var så duktig och gick hela vägen själv.

Gulleplutt!

Dagens shopping

100:-

Havet

Det var lugna vågor idag på förmiddagen, hela familjen vågade sig långt ut. För första gången vågade Alida stå själv på havsbotten, hon blev väldigt arg när vi "tvingade" henne in till stranden igen. Vågorna var badkarsvarma och ingen ville gå in, men för allas bästa är det bra att hålla sig undan från solen mitt på dagen.

Tidvattnet skapade en fotbollsplan mitt ute i havet:

(null)

Vattnet mellan stranden och "fotbollsplanen" är så varmt så att man nästan bränner sig i det. Som svensk och van att få isfötter i alla typer av vattendrag är det en surrealistisk upplevelse att bränna sig i vatten utomhus.

På eftermiddagen var tidvattnet på väg tillbaka så vågorna blev lite högre:

Sedan började Vilhelm och Axel bråka för hundrade gången idag och vi blev lite trötta på all semesterilska så Jocke tog med dem tillbaka till huset medan Alida och jag satt kvar och lekte med snäckor. När vi kom hem var alla glada och satt och badade i poolen på tomten.

Lillasyster vill vara i centrum

Alida sover själv i sängen däruppe, det har hänt en enda gång tidigare i hennes liv. Jag sitter här nere och känner mig lite ensam istället.

"Titta på mig!!":

(null)

Coolingar på väg till marknad (men det blev ingen marknad, det kändes inte så säkert att ta sig över motorvägen med moppen, vi hittade en jättebra mataffär istället):

Uppochner

Månen är ju uppochner här, precis som på Kanarieöarna.

Gulligaste bröderna ❤️❤️

Tidigare idag:

Hunden Doris springer på stranden. Det blev väldigt mulet på eftermiddagen men inget regn, kanske en annan dag.

Axel igår efter restaurangbesöket:

(null)

Han är så trött på kvällarna, ibland somnar han i moppen på väg hem. Alida somnade i poolen idag, men på kvällarna vill hon inte sova.

Idag provade vi en ny restaurang, den som ligger närmast vårt område. Maten var god men jag orkade inte med gästerna, bara massa dryga svenskar (vi är också svenska men vi är inte dryga). Det är fusk att ta med sig iPaden till barnen för att de ska hålla sig lugna på restaurangen, har man valt barn har man valt bort sin rätt att äta i lugn och ro. Någonsin igen. Eller inom de närmsta 20 åren åtminstone. Livet ska inte vara så enkelt hela tiden.

Nu ska jag deklarera.

Världens största grop

En helt vanlig eftermiddag i mars:

Världens största grop!

Hade vi varit hemma skulle jag ha ägnat eftermiddagen åt att hämta barn, laga middag, bråka med barn, få trötta barn i säng och stress, stress, stress. Här kan man lägga en hel eftermiddag på att gräva ett hål, och avsluta med en tur till andra stranden för att leta snäckor. Vi behöver fler sådana här semestrar.

Imorse tog Alida på sig skorna och gick sedan och hämtade mina, hon ville gå på promenad. Vi gick till moppen och sedan gick vi hem och åt frukost.

Hon börjar bli stor!

Utsikt från taket

Utsikt från takterrassen:

Det blev inget regn från molnen i bakgrunden. Vi svettas.

Bergen är förresten Burma, coolt att se till ett annat land. Tydligen finns en stor marknad på gränsen, men vi orkar inte åka dit i den här värmen, det får bli en annan gång när barnen är större och vädret är svalare. Men vi var på en liten marknad i byn idag, det här köpte vi för 25:-
(null)

Keps, klistermärken och hårspännen.

Alida valde ut kepsen själv så den accepterar hon att ha på sig.

Kepsmaffian på väg mot nya äventyr (bankomaten och restaurangen).

Det var första bankomatuttaget vi gjorde sedan vi kom hit, det är inte lätt att göra av med pengar i det här landet trots att vi äter ute varje dag, saker och ting kostar ju ingenting!

Mästerverket

"Alida i solnedgången"

Liten kompis

Alida på promenad med matvagnen hittar en ny kompis:

Det är hunden Doris som bor på området, "områdeshund" ska tydligen finnas på alla områden.

Modig utflykt

Vi gjorde jättegod vattenmelon/ananas/banansmoothie. Alla utom Alida tyckte det var gott.

Hon tycker inget annat än drickyoghurt är gott.

Kanske russin då...
(null)

Idag har vi varit på äventyr till stranden på andra sidan piren. När det är lågvatten kan man gå över den lilla fåran vatten som blir kvar.

Här gick vi över:

Jag var rädd hela tiden och trodde vi skulle svepas ut till havs men det gjorde vi ju inte utan fick istället en trevlig eftermiddag på en ny strand.

(null)

Sedan gick vi tillbaka och hoppade lite i sanddrivorna. Inga snödrivor här inte.

Coolingen:

Konstverk på stranden:

Tråkigt

Hemma har vi varken egen pool eller egen strand. Tråkigt!

Läxa

Tisdagar är "veckans bokstav"- dagar. Så här fin utsikt har han inte från klassrummet i vanliga fall:

Modiga Alida

Efter en förmiddag med mycket vågor, nästan ända upp till vårt staket drog sig havet tillbaka mer än det gjort tidigare dagar, Vilhelm trodde det var en tsunami på gång men riktigt så illa var det inte.

Så en bit ut i havet bildades en ny strand. Jättehäftigt och mycket konstigt tyckte Vilhelm och Axel (och jag):

Alida blir modigare och modigare, idag när vågorna lugnat ner sig vågade hon gå ut på den nya "stranden" och hon blev inte rädd när vågorna spolade över hennes fötter. Vi var först på den lilla stranden på baksidan av området och där hittade hon en boll som spolats upp av tidvattnet och massor av snäckor.

Fina snäckor:
(null)

Alida som äntligen vill gå själv mellan stränderna:

Till middag drack Vilhelm och Axel världens grönaste Fanta:

...tillsammans med världens godast pannkakor:
(null)

Det snålas inte på socker i den thailändska matlagningen.

Tankäventyr

Vilhelm har kommit in i semester-mode, han har legat i en solstol och lyssnat på poddar medan jag har legat i solstolen bredvid och läst en bok:
(null)

Axel har badat och Alida har sovit. När hon vaknade lekte hon med Axel.

Vilhelm och hans tåg:

Det är varmt idag igen, men på stranden är det alltid blåsigt och skönt.

Här är stranden som bildas på baksidan av huset när det är lågvatten på eftermiddagarna. Idag var första dagen Alida helt frivilligt ville gå på stranden, men bara på den här lilla, jag tror att hon är rädd för de stora vågorna på stora stranden.

Ett försök till gullig bild i söt klänning:
(null)

Hon har lärt sig springa så nu springer hon överallt. Det är åtminstone bra för mina armar att hon vill gå mer själv nu, jag har burit henne ganska konstant i en vecka.

Restaurangselfie:

Det blev pannkaka till barnen, fisk till mig och kyckling till Jocke.

Vi behövde tanka moppen idag och åkte till den bensinmack vi sett på kartan men den var stängd och nedlagd så då visste vi inte vad vi skulle göra och lokalbefolkningen pratar inte engelska så vi körde runt lite hit och dit och stannade till slut för att köpa en glass och fråga igen. Då pekade restauranginnehavaren på några colaflaskor med vad vi trodde var saft, men det visade sig vara bensin. Så tankar man här. Och då blev det genast mycket lättare att tanka, såna där flaskor med "saft" har jag sett hos varenda fruktförsäljare och affär längs vägen.

Blåsigt

Det blev en blåsig morgonpromenad imorse:

Och blåsten har fortsatt. På förmiddagen badade vi lite i poolen men sedan ville Vilhelm och Axel titta  på vågorna så vi gick till stranden istället medan Jocke och Alida badade i poolen i vår trädgård, hon tycker inte om vågor och blåst i håret. Havet var lika varmt som i badkaret hemma trots all blåst.

Poolen:

Axel vågar gå balansgång mellan barnpoolen och stora poolen.

Fiskehamnen som ligger precis bredvid oss:

Den här båten blev lite översvämmad inatt men den har torkat fram igen nu på eftermiddagen.

Mellanmål:

Mer blåst och vågor:

Det är i alla fall lite behagligare temperatur nu, skönt med lite blåst som omväxling till all sol.

Ösregn

Det blev svart på himlen och sedan kom värsta höststormen som blåste ner vårt parasoll och ett vattenfall ned för trappan från takterrassen.

Vilhelm och Axel sprang runt och stängde alla dörrar och Alida som sov ute fick rullas in.

Nu väntar vi på att det ska sluta så vi kan gå ut igen, Axel vill ta en kvällspromenad innan middagen.

Tidigare idag på stranden var det lite bättre väder:

Vårt hus är det i mitten.

Cyklop

Vilhelm provar sin nya snorkel:

Han är inte alls rädd för vatten längre, med armpuffarna simmar han i den djupa delen av poolen, han simmar på rygg och i vår lilla pool är han lika mycket under ytan som över. Han har "surfat" i vågorna också på en sån där bräda man ligger på. Idag är det mycket vågor, vi ska gå ner till stranden och titta på den. Och bada, vi svettas ihjäl här. Jocke och Axel har åkt iväg och handlat lite frukt och nya skor till Jocke eftersom hans gick sönder igår. Här är vår fina familjemoppe:

Hela familjen får plats och inte blir vi solbrända under färden heller.

Morgonpigga

Vi som inte lider av jetlag längre:

Här finns mjölk bara i festisförpackningar, roligt tycker Axel.

Jag har precis tagit en morgonpromenad längs stranden, nu ska Axel och jag äta lite mer frukost.

Framme i Huay yang

Äntligen är min mobil återfunnen, den hade ramlat ur min ficka i taxin och jag har letat och letat men hittade den till slut med hjälp av "hitta min iPhone"-appen på ipaden.

Här är det lilla huset vi bodde på första natten:

Gästhuset Es su casa. Där glömde vi Axels gosedjur men det har vi hämtat idag.

Dagens lunch, som inhandlades längs Huay yangs småvägar.

Ananas, kokosnöt och minibananer, allt för 15 kronor.

Och lite middag:

Alla tittar åt olika håll, men egentligen satt Axel och beundrade mopparna och funderade över vem som byggt trappan han sitter på. Alla barn äter som små hästar här, de blir hungriga av allt badande.

Efter middagen gick vi en sväng på stranden med ficklampor för att kolla efter krabbor. Axel och Vilhelm (speciellt Vilhelm) är livrädd för krabborna dagtid men på kvällen i mörkret går det tydligen bra att titta på dem.

Försenade

Sex timmar försenade men ganska glada ändå.

Snart åker vi.

Mot Thailand!

Nu åker vi! Om 24 timmar ligger vi på stranden.

Provianterat

Två dagar kvar. Nu på lunchen har jag köpt en hel matkasse med tilltugg till resan (hur ska vi få ner allt i handbagaget?) så att vi slipper blodsockerfall. Läget är under kontroll, nu väntar vi bara på lördagen.

mammatexter.blogg.se

Bloggen om Vilhelm och Axel. Vilhelm föddes elva veckor för tidigt i september 2011 och lilla lillebror Axel kom fyra veckor tidigare än beräknat i december 2013