Loppisfynd

Vi gjorde ett riktigt bra loppisfynd idag - en gung/klätterställning! Vi bytte ut en av gungorna mot Alidas bebisgunga och hon ville aldrig sluta gunga. När det var dags för middag blev hon arg och när vi var i en annan ände av trädgården pekade hon mot gungan och krävde med ett bestämt "Eheh!" att vi skulle gå dit istället.

Vilhelm har klippt sig idag, det var inte längesedan han sist klippte sig men hans hår växer jättefort och blir både tjockt och långt. Så här stilig blev han med lila hårfärg:

Alida har blivit så stor att hon kan sitta vid bordet där stora tjejer och killar sitter och fikar när de är på second hand-affären:

Lilla kladdmonstret.

God jul!

God jul önskar lilltomten och stortomten!

Egentligen borde jag ta fram Alidas tomteklänning och ta ett fint julkort på en gång. Ingen dum idé.

Titanic - the exhibition

Igår hade Vilhelm sin bästa dag någonsin (sa han i bilen på vägen hem), han och jag åkte nämligen till Örebro för att se utställningen om Titanic. Man fick inte ta några kort inne i utställningshallen så vi tog några utanför istället:

En fin tröja köpte han också:

Ännu mer idyllisk sommarstuga

Jag hittade ännu fler sommarstugebilder!

Morfar, Vilhelm och Axel leker med flygplan:

Alida på bordet och under bordet. Det är ganska trångt inomhus så Axel får sova under bordet och Vilhelm inklämd mellan bordet och byrån.

Tomat-Åhs:

Massor med tomater och gurka. Dessutom har de en korg med lego så medan vi får åka dit när legoabstinensen blir för svår.

Fika:

Men egentligen vill de hellre gå och leka...

Ett tillfälle då de hellre ville fika var när Jocke tog med dem på fisketur. Så fort fikat var slut ville de gå tillbaka till stugan. De hade nog förväntat sig att fiske var lite roligare än det visade sig vara.

En dag var strömmen i området avstängd så då åkte vi till bilmuséet i Härnösand istället.

Den här gröna bilen sa Axel att han önskar sig i julklapp:

Skriv inläggstext

Bad:

Alida dricker saft och ropar på Vilhelm och Axel.

Leos lekland:

...och några fler bilder:

Hallon

Skogshallonen har mognat! Jag upptäckte det när jag var på promenad med Alida så efter lunch tog vi en till promenad, den här gången till hallonbuskarna. Vilhelm och Axel cyklade och Alida satt i vagnen, allt går så smidigt nu när Vilhelm och Axel är större. Väl framme åt alla barn hallon i massor medan jag plockade en halv liten hink som räckte alldeles lagom till kvällsmat, det blev till och med lite kvar till frukost imorgon.

Alida är stolt över sitt lilla hus, även om det än så länge mest används som polisstation av Vilhelm och Axel och deras kompisar. Jag blev bjuden på lunch där inne av Axel, soppa och ugnsbakad jordgubbe.

Centralstationen

När vi var på semester i Göteborg var det ju så att våra kvällspromenader till Centralstationen och hem förbi Drottningtorget där alla spårvagnar stannar nästan var roligare än Liseberg om man frågar Vilhelm. Axel var nog lite mer imponerad av Liseberg men tyckte ändå att tågen var roliga också.

Vi åker en station med spårvagnen:

Vi tittade på tåg som avgick och tåg som ankom, tåg som städades och tåg som tvättades, det var minst sagt svårt att få med sig dem tillbaka till hotellet igen.

Ska hon inte börja gå snart?

Nej det har hon inga planer på, men det är roligt att stå upp ändå.

Närbilder:

Tomten kommer ofta på besök hos oss:

Vilhelm har full koll på att tomten vaknat nu efter midsommar och börjat med julklapparna till alla barn.

Ljustorp

Semesterbilder från sommarstugan!

Innan vi kom upp hade pappa/morfar och Linnéa varit väldigt flitiga med gräsklipparen, det hade blivit så fint ner mot bäcken:

...och nedifrån och upp:

Här är vi på väg på äventyr ut i skogen, det blev lite mer äventyrligt än vi tänkt oss när Vilhelm snubblade och satte ner handen precis bredvid en huggorm, jag dog nästan. Sedan fick Axel en vass pinne i örat men förutom det så var det en trevlig skogstur.

Ser ni Alida borta på stenen...?

Alida på annan sten:

Skeptiska barn har jag.

Många fina blommor:

Vår lilla bonde Axel plockade massor med blommor och satte i glas på köksbordet, nya blommor varje dag blev det. Vilhelm plockade bort bladen och tyckte de var mycket finare så.

Lite rabarber också:

Och ännu mer blommor uppe vid min gammelmormors hus:

Nytt för den här gången är att de fixat till vid sjön som ligger närmast stugan, nu finns där en fin strand, dessutom får man inte fiska vid badstranden så man riskerar inte att trampa på fiskedrag längre och det uppskattas ju av alla. Nya stranden:

Axel byggde en koja:

Alida tokar sig på alla möjliga vis:

Vem har pannkaka i hela håret?

Alida med sina älskade ballerinaskor:

....som helst ska sitta på händerna

Tydligen gjorde jag likadant när jag var i samma ålder så det är nog ett släktdrag.

Här i grushögen kunde Axel sitta och gräva med sina maskiner hur länge som helst. Ibland gjorde Vilhelm honom sällskap:

Vilhelm och Axel har bilförsäljning:

Det var en vecka med ovanligt glada barn, stugan är liten men trädgården är jättestor och det finns också en liten gäststuga som Vilhelm och Axel gjorde om till sitt lekrum och kolla-på-ipad-rum. Äntligen har de blivit så stora att man inte behöver underhålla dem hela tiden utan de klarar sig ganska bra själva, så i år hade jag gärna stannat längre.

Badbilder

Vad resten av familjen gjorde medan jag var på jobbet:

Jocke är så duktig, han får med sig alla barn på cykeln, Axel i barnsitsen bakpå (han vägrar sitte bredvid Alida) och Vilhelm och Alida i cykelkärran. Jag får knappt med mig en matkasse när jag varit på Konsum och handlat...

Lur

Vilhelm frågar med jämna mellanrum hur många dagar det är kvar tills vi åker till Thailand och jag brukar svara "200". Men nu har han genomskådat mig, idag när jag återigen svarade "200" fick jag till svar att "Nej det är det inte för så sa du förra gången också!".

Vilhelm kan man inte lura. Så nu har jag laddat ner en app så att jag kan ge min lilla besserwisser ett exakt svar.

231 dagar är rätt svar. Ungefär lika långt som en graviditet.

Sötpluttan

Titta!

Hårspänne! Det fick sitta kvar i flera minuter innan hon upptäckte det och drog loss det. Hon blev en riktigt stor tjej med håret uppsatt, det är bäst att börja försöka vänja henne vid att ha håret uppsatt annars kommer hela håret bli en stor lerig tova varenda dag på dagis.

Katastrof på leklandet

Lite shopping blev det ändå på semestern. Idag är vi på Leos lekland i Sundsvall, Axel lyckades tappa sin fulla blöja någonstans så Jocke fick göra en storsanering medan jag upptäckte att vi inte hade några extrakläder till varken Vilhelm eller Axel i skötväskan. Som tur är ligger leklandet granne med Lager 157 så jag sprang dit och fyndade två par byxor och en fleecejacka till Vilhelm dessutom.

Nu väntar jag på att Alida ska vakna så att vi kan åka vidare och köpa lördagsgodis innan vi åker tillbaka till stugan.

Vilhelm och Axel har skrattat sig genom hela semestern, de verkar trivas bättre här ute i skogen än i både Göteborg och Spanien.

mammatexter.blogg.se

Bloggen om Vilhelm och Axel. Vilhelm föddes elva veckor för tidigt i september 2011 och lilla lillebror Axel kom fyra veckor tidigare än beräknat i december 2013