Måste tillverka lillasyster

Nu vet jag vad vi ska göra nästa föräldraledighet - åka utomlands en lång, lång tid:

Billigt, billigt! Två vuxna och tre barn en månad på Kreta för samma pris som två vuxna och två barn en vecka på Gran Canaria. Då ska vi bara se till att tillverka den där bebisen så att vi får nya föräldradagar.

Men det blir inte ikväll, jag ska upp tidigt till jobbet imorgon.

Människa igen

Vilken underbar känsla det är när man inser att man ätit en hel måltid och varken vill kräkas eller lägga sig ner och dö lite grann av magvärk. Jag har ingen aning om vad som varit fel med min mage den senaste veckan men nu mår jag bättre och har dessutom gått ner de tre kilon jag gick upp under semestern. Inget ont som inte har något gott med sig...? Nu ska det ätas!

Vilhelm och Axel i förmiddags:

"Det känns som att vi är på stranden" sa Vilhelm glatt när han sprang i vattenpölarna. Det slutade med att Axel låg ner i en pöl och  Vilhelm var helt förskräckt över all lera han hade på byxorna så det var bara att gå in och byta kläder på dem, och det var lika bra eftersom jag klätt på dem alldeles för mycket kläder. När jag tittade i SMHI-appen vad vi skulle få för väder tänkte jag inte på att den fortfarande var inställd på Ljustorp så jag var lite förvånad över att det var sol och 20 grader när det enligt appen skulle vara regn och 12 grader men jag tänkte att det dåliga vädret kommer nog hit vilken sekund som helst, men det gjorde det inte.

Efter lunch åkte Vilhelm och jag till biblioteket och lånade Dödenboken och några fler intressanta böcker, några filmer och en cd-bok. Vilhelm tycker mycket om biblioteket men idag var det mer action än vanligt när polisen kom dit för att hämta en störande besökare och vi diskuterade om att man måste bara tyst på biblioteket om man inte vill att polisen ska komma och hämta en. Efter det ville Vilhelm gå och titta på den lilla fontänen bakom Pressbyrån så vi satt där på bänken bredvid alkoholisterna och tittade en stund innan vi gick vidare till Konsum och köpte blöjor. Det roliga med att vara med Vilhelm och Axel är att det faktiskt inte krävs så mycket mer än så för att de ska vara nöjda och tycka att de haft en spännande dag. Jag får tänka på det om 15 år när de inte vill vara i samma rum som mig mer än nödvändigt och när de inte är nöjda över en semester bestående av en polisbil och en fontän.

Jag hittade några bilder från hotellet i Danmark:

På kvällen efter första dagen på Legoland gick vi till byns lilla affär och hittade en Blixten-boll, sedan blev det fotboll resten av den kvällen.

Så här lätt (inte) är det att lägga två glada, uppspelta, överströtta busungar som bara ligger och skojar med varandra istället för att vila upp sig inför nästa dag på Legoland. Men det är ändå roligt att de blivit så stora att de har glädje av varandra och kan leka tillsammans.

Gräsmattan när vi kom hem från sommarstugan:

Alla de som åker förbi här och tittar på husen varje vecka (och det är många, ibland känns det som att vi bor i ett museum av något slag) måste ha tänkt att här bor någon som inte bryr sig om sin trädgård. Gräsmattan mådde i alla fall väldigt bra av att inte klippas på tre veckor, den börjar bli riktigt tät och fin nu.

Slut på semestern :(

Så var det slut på semestern för den här sommaren. Tråkigt. Men det ska ändå bli roligt art träffa jobbarkompisarna igen, jag fick ett meddelande på Facebook om att de saknar mig så jag måste nog sakna dem lite också.

Några bilder från semestern:

Ja, ja, det är bara fyra månader kvar till nästa semester.

Idag åkte mamma och jag på ett spontanbesök till Linnéa i Karlskoga. Där shoppade vi på Coop, jag hittade faktiskt både en legohelikopter sim Vilhelm ska få i födelsedagspresent och några fina saker till köket. Coop är inte så dumt ändå! Sedan shoppade vi vidare på Kronans Apotek (jag vet att man inte ska stödja konkurrenten men de har smink och det har inte vi!) och till en liten affär där de hade rea på reseförpackningar, det är ju trots allt bara fyra månader kvar till nästa semester. När Linnéa slutade jobbet åkte vi hem till henne och åt och hade trevligt och jag kom inte hem förens det var dags för Vilhelm och Axel att sova.

Vilhelm har så svårt att somna nu för tiden, han verkar tänka mycket på döden "Hur ser man ut när man är död?", "Hur känns det att dö?". Många svåra tankar för en liten kille. Men jag har hittat en bra bok om döden, istället för Bajsboken så heter den Dödenboken, jag är ledig på torsdag så då kan vi åka till biblioteket och titta om de har den där.

Dags att sova och förbereda sig mentalt inför morgondagens prövningar.

Plocka blåbär

Igår kom vi hem igen till vårt stora, stora hus och oj vad lite syskonbråk vi haft idag, det märks att det är lite skillnad mellan att ha två barn på 27m2 och två barn på 198 m2. Och vilken lyx det är att ha toalett inomhus och en dusch där man kan duscha hur länge som helst utan att varmvattnet tar slut. Lyxigt värre!

Igår kväll när vi kom hem såg vi att tomten bredvid oss var full av vildhallonbuskar så dagens tema har varit, för mig i alla fall, plocka hallon i massor. Det blev tre liter innan jag tröttnade och då fanns det ändå massor kvar så om lusten faller på så kanske jag plockar lite till någon dag. I tisdags plockade vi blåbär vid vårt gamla vanliga blåbärsställe på berget med utsikt över hela skogen. På vägen hem hittade Vilhelm en död skogsmus utan huvud och med lungorna utslitna ur kroppen, det tyckte han var lika intressant som älgskeletten och han berättade idag med stor inlevelse om sina fynd för kompisen Ellen.

Blåbärsplockningsbilder:

Man måste börja med fika!

Axel är väldigt lättsam att ha med sig vid bärplockning, man ställer honom bara vid en buske och sedan säger han till när den är färdigäten ifrån och han vill bli flyttad till nästa buske. Det är svårt att gå i blåbärsskogen när man har korta ben!

Här hamnade de flesta blåbär vi plockade - inuti Axel och Vilhelm, därför har vi idag köpt tio liter blåbär av en tjej i Köping. Det blev lindrigast så, jag vet inte riktigt vilken hastighet man måste hålla för att hinna plocka snabbare än Vilhelm och Axel äter.

Imorgon har Jocke lovat mig en sovmorgon, vi får se hur det blir med det, när jag vet att jag kan sova länge brukar jag vakna tidigt och vara piggare än någonsin.

Höga kusten-bron

Modiga Vilhelm!

Plocka blåbär

Igår tänkte vi plocka lite blåbär så vi packade fikaväskan och gick iväg ut i skogen.

Vi hittade en stor grop fylld med älgskelett, det var ju lite läskigt men Vilhelm tyckte det var mest intressant.

Ett försök att bära Axel på axlarna. Vilhelm är mer samarbetsvillig.

På eftermiddagen åkte Jocke och Vilhelm och fiskade medan Axel och jag roade oss i stugan.

"Varför ramlar byxorna bara av mig trots att jag trycker dem så hårt jag kan mot magen?"

Resultatet av fisketuren:

Den blev god på grillen.

Idag har vi varit på IKEA hela dagen så nu ska vi tillbaka till stugan och fika och vila upp oss inför nya äventyr.

En sån här bäddsoffa vill jag ha i sommarstugan istället för den vi har nu.

Drakborgen i Birsta

....har vi varit på idag. Det visade sig vara en bra dag att vara där när solen skiner för fullt utomhus, vi var nästan helt ensamma i leklandet.

Förra året när vi var här var Axel plutteliten men i år hade han också roligt, trots alla kliande myggbett. Det är helt extremt mycket knott och mygg i år.

Vi är på väg tillbaka till stugan nu, vi har handlat på vägen hem men ingen av oss är speciellt hungriga efter buféen på leklandet.

Några glada bilder från båten

...kan behövas nu när vi har suttit i bilen i sju timmar och fortfarande inte är framme. De första 20 milen stannade vi inte en enda gång, vi tänkte stanna och äta på vanliga stället men när vi kom dit såg det ut så här:

Det hade brunnit ner sedan förra året. Det var ju lite snopet.

Efter Gävle har vi nog stannat åtminstone 10 gånger för kisspaus, bajspaus, kisspaus, kisspaus, matpaus, fikapaus. Nu blir det inga fler stopp förens vi är framme.

Bilder från i förrgår:

Och utanför hotellet:

När vi kom dit på kvällen låg det en stor lyxkryssare vid bryggan men den var borta morgonen efter.

Nu ska vi bara ta det lugnt resten av semestern!

Legoland dag två

Andra dagen på Legoland sken solen så alla som stannat inne på måndagen åkte till Legoland på tisdagen med följden att det var fullpackat med folk överallt. Som tur var hade vi köpt biljett redan dagen innan så vi slapp stå i den milslånga biljettkön. Väl inne hade vi en bra dag även dag två. Vi måste absolut åka tillbaka igen!

Axel sov när jag och Vilhelm åkte legotåget dagen innan så vi passade på att åka det medan Vilhelm och Jocke stod i världens längsta kö till legobåtarna.

Legobåtar:

Sedan var det dags för fikapaus och minilandet.

Axel klättrar upp i miniatyrerna.

Vattenlandet var nog Axels favoritdel, han var helt fascinerad av fiskarna.

På eftermiddagen kom regnet tillbaka igen så då åkte alla därifrån och det gjorde vi också.

Mysigt hotell

Nu är vi tillbaka i Göteborg igen och vi har hittat ett jättemysigt hotell, Nya Varvet Studios heter det. Axel somnade när vi körde av båten så han hinner inte se så mycket av det.

Imorgon åker vi tillbaka mot Kungsör igen.

Jättemycket Legoland

Legoland var till och med bättre än jag trodde det skulle vara. Vilhelm och Axel, och vi också, har haft jätteroligt idag. Trots att vi var där hela dagen har vi knappt hunnit med att se hälften så det är tur att vi ska tillbaka imorgon. Massor av bilder:

Om Vilhelm fått bestämma hade vi stannat hela dagen i minilandet men vi lyckades få med honom åtminstone en liten stund till Duplolandet och att åka några karuseller men minilandet var det som både Vilhelm och Axel tyckte absolut bäst om.

Nu sover båda gott.

Danmark!

Småkillarna sover till slut och vi sitter och äter chips och lyssnar på regnet. Efter en lång resa är vi äntligen framme och imorgon blir det besök på Legoland. Vi åkte förbi entrén på vägen till hotellet och Vilhelm var minst sagt exalterad så det blir en spännande dag imorgon.

Igår:

Axel vill självklart sitta i framsätet så han klättrar helt enkelt upp dit och sätter sig. Inga problem för tokpelle.

På vandrarhemmet i Göteborg:

iPad. De hade jättesvårt att somna igår men det gick ändå bra att gå upp klockan sex. Fast båda sov väldigt gott när vi satt oss i bilen igen efter båtturen till Danmark.

Idag:

Efter ännu en dag stillasittandes i bil var det som att släppa ut två små kalvar på grönbete, tur att det finns stora lekytor på hotellet.

Det här med att hitta någonstans att äta middag visade sig svårt eftersom hotellet ligger i en pytteliten by mitt ute på landet men vi hittade till slut en grill i grannbyn Holding, det blir bara nyttig mat den här semestern...?

Massor med springutrymme:

Både Vilhelm och Axel klappade hunden som kommer gående i bakgrunden, Vilhelm brukar inte vilja klappa hundar men idag ville han prova.

Axel springer ner till vattnet för att kasta stenar, någon av oss springer efter, 100 gånger om.

Axel vill inte sätta sig i bilen igen utan dansar hellre kring lyktstolpen.

Mer lek med lego innan sovdags. Vi hade sån tur att vi fick rummet precis bredvid ett legobord.

Nu ska jag sova så att jag är pigg och glad imorgon och redo för en troligtvis ganska högljudd och folkfylld dag.

Lekredo

Axel har gjort sig redo för att gå ut i sommarvärmen:

Han brukar vara färdig med frukosten samtidigt som jag ska åka till jobbet så när jag klär på mig klär Axel också på sig och vill ut och leka i trädgården, ingen hänsyn tagen till om någon annan är färdig och redo att följa med honom ut.

Nu ska jag jobba i fyra timmar till sedan är det semester!

mammatexter.blogg.se

Bloggen om Vilhelm och Axel. Vilhelm föddes elva veckor för tidigt i september 2011 och lilla lillebror Axel kom fyra veckor tidigare än beräknat i december 2013