Hamburg

Nu är det en månad sedan vi kom hem från Hamburg så det är hög tid för lite fler bilder därifrån.
 
Alida och jag stannade kvar på hotellrummet medan resten av familjen åkte till Miniature Wunderland. Vilhelm och Axel hade roligt och Alida och jag fick en hel eftermiddag med avslagen cola och tysk reality-TV.
 
Miniature wunderland:
 
 
På söndagen hade Alida inte kräkts på 48 timmar så hon fick följa med oss ut på äventyr. Äventyret blev Hamburg Aquarium.
 
Tunnelbanan (det blev mycket tunnelbana den här helgen...):
 
 
Alida var inte på lekhumör, Jocke försökte leka titt-ut med henne men hon bara skakade på huvudet och såg sur ut.
 
Hamburg aquarium:
 
 
Precis bredvid låg en stor djurpark men den tar vi nästa gång, om det är bättre väder.
 
Måndagen blev en promenaddag. Vilhelm ville se hamnen så vi åkte ner på stan och promenerade mot Hafen City:
 
Någon typ av arbete i vattnet:
 

Ser ni hamnen med alla lyftkranar på andra sidan vattnet? Vilhelm ville aldrig gå därifrån men Axel var trött och sur och ville inte titta på hamnen så speciellt länge. Vi gick vidare och hittade en stor fin rolig lekpark:
 
 
Här i Hafen City vill jag bo om vi åker tillbaka till Hamburg någon gång, det är jättefint!
 
Vi promenerade vidare in mot stan igen, på vägen stannade vi till vid en saluhall och åt, Axel åt pastapennor som han längtat efter i flera dagar och Vilhelm var modig och provade indisk mat.
 
 
Vi såg en stor fin kyrka som vi tänkte gå in och kolla i, men den var stängd för renovering. Hög var den i alla fall.
 
 
Rådhuset:
 
 
 Jocke missade första dagens tur till julmarknaden så vi tog en till sväng förbi den:
 
 
Alidas och mina kläder blev ju helt nerkräkta på flygplanet och jag funderade på huruvida jag skulle slänga bort dem eller inte, vi kunde ju inte fylla en resväska med så äckliga saker. Men jag ville inte slänga bort min bästa tröja och mina nya jeans så jag letade reda på en tvätt-o-mat i närheten av hotellet. Vilhelm och jag gick dit och tvättade och tog tunnelbanan tillbaka. Tur att vi har så lättroade barn, för dem är allt ett roligt äventyr.
 

Planet gick inte förens klockan 19.30 på tisdagen så vi hann med en hel del innan dess. Checka ut och titta på julgranen:
 
 
...och åka till Naturhistoriska och titta på djur. På vägen dit gick vi förbi en polisstation.
 
 
Stora skelett och små skelett:
 
 
Efter det här hade Axel fått nog av semester och ville inte vara med längre. Och inte fanns det någon pasta i rastaurangen heller. McDonalds var inte heller intressant för honom. Vi åkte till flygplatsen istället. Där var flyget försenat men alla var glada ändå.
 
 
Stockholm uppifrån:
 

Sedan var vi hemma igen. Det är alltid tråkigt att komma hem till vardagen igen, men vi åker snart iväg på nya äventyr.
 
 
 
 

Kommentera här: