Vad äter dinosaurien?

Jo minsann, det berättade Vilhelm för mig när vi läste kvällssagan (faktabok om dinosaurier). De äter bland annat päls, ekollon, nötter, bär, gräs, pinnar, köttbullar och så kan de tillverka vatten som blir olja och nyponsoppa. Men de kan inte äta upp vårt hus men om de gör det kan vi tända en tändsticka så art det inte blir så mörkt fast de har bara små mjuka tänder så vi behöver inte vara så oroliga. 

Och deras hjärna ser ut som en boll men det gör inte vår hjärna och sedan gick han över till att diskutera in i minsta detalj vad en hjärna består av.

- Vad finns inuti hjärnan mamma?
- Fett och vatten
- Men vad finns inuti fettet och vattnet?
- Väte-, syre-, och kolatomer 
- Men vad finns inne i atomerna?
- Hmmm... 

Det är kemi och anatomi på hög nivå här hemma just nu. Vad finns i örat/benet/tänderna/tungan/skelettet/valfri kroppsdel? Jag behöver få tag på en anatomibok till Vilhelm. Jag kom precis på att jag faktiskt har kvar en av böckerna från anatomikursen men i den är det bilder på riktiga likdelar och muskler och vad det nu är så det blir kanske lite väl läskigt och realistiskt. Jag ska leta reda på den och se hur illa det är, annars får vi ta en tur till biblioteket för en mer barnanpassad bok.

Det här är inte vilket torn som helst, det är "det där höga tornet i Paris", men inte Eiffeltornet även om jag tycker att det ser väldigt mycket ut som Eiffeltornet:


Vilhelm har inte gjort illa sig på hakan, han är bara inne i en plåsterperiod. Förra veckan hade en kompis på dagis plåster på hakan och det tyckte tydligen Vilhelm var snyggt så det ska han också ha.



Kommentera här: