Astmadiagnos och prematur födsel på samma vecka?

Jag har förstått att jag vet faktiskt ingenting om hur astma fungerar i praktiken. Jag vet exakt de fysiologiska mekanismerna bakom sjukdomen och exakt hur alla astmaläkemedel verkar men i praktiken vet jag ingenting. Jag vet att man ska undvika kall luft när man har astma men ändå lyckades vi få till ett pip i Vilhelm lungor på den korta stunden han lekte utomhus medan jag klädde på mig och låste ytterdörren för att sedan sätta oss i en redan uppvärmd bil och åka till en varm affär och köpa lite mat. Man ska väl inte behöva förbygga med medicin så fort man ska ut genom dörren? Hur ska det då gå på dagis?
 
I alla fall så gick pipet över och jag börjar fundera på om det kanske var näsan som pep egentligen (full med snor var den). Man lär sig nog med tiden, men jag sitter i alla fall och väntar på att bvc ska ringa upp, jag har 100 frågor till dem.
 
Imorse var jag på det sista ultraljudet på spec-MVC. Det första doktorn som undersökte mig sa var "Oj, vad mycket hår han har!". Helt otroligt att de kan se en sån sak på ultraljudet! Han har gått upp ordentligt i vikt sedan förra beöket, då vägde han 1342 gram och var 5.8% mindre än genomsnitten, nu vägde han 2009 gram och låg helt plötsligt några % över genomsnittet. Det blir nog en fyrakilosbebis till slut. När Vilhelm vägde 1980 gram fick vi åka hem från sjukhuset, tänk att jag har en bebis i storlek med en utskriven Vilhelm inuti mig.
 
Däremot hade det börjat hända lite saker i livmodern, bebisen ligger och trycker nedåt och livmodertappen var inte lika stängd som förut. Hur mycket öppen den var vet jag inte, jag slutade lyssna någonstans innan när hon sa att han låg och tryckte nedåt. Jag ska fråga barnmorskan jag ska till på onsdag om hon kan se några anteckningar från spec-mvc, annars får det bli en överraskning om han kommer snart. Astmadiagnos och prematur förlossning på samma vecka, det skulle väl vara något....?
 
Så här ser bebisen ut nu i vecka 32+0:
 
 
Nu ska jag ta tag i den "lilla" hög med kort vi tagit på Vilhelm fram till hösten 2012, längre än så har jag inte kommit i framkallningen.
 
 

Kommentera här: