Plocka blåbär

Igår kom vi hem igen till vårt stora, stora hus och oj vad lite syskonbråk vi haft idag, det märks att det är lite skillnad mellan att ha två barn på 27m2 och två barn på 198 m2. Och vilken lyx det är att ha toalett inomhus och en dusch där man kan duscha hur länge som helst utan att varmvattnet tar slut. Lyxigt värre!

Igår kväll när vi kom hem såg vi att tomten bredvid oss var full av vildhallonbuskar så dagens tema har varit, för mig i alla fall, plocka hallon i massor. Det blev tre liter innan jag tröttnade och då fanns det ändå massor kvar så om lusten faller på så kanske jag plockar lite till någon dag. I tisdags plockade vi blåbär vid vårt gamla vanliga blåbärsställe på berget med utsikt över hela skogen. På vägen hem hittade Vilhelm en död skogsmus utan huvud och med lungorna utslitna ur kroppen, det tyckte han var lika intressant som älgskeletten och han berättade idag med stor inlevelse om sina fynd för kompisen Ellen.

Blåbärsplockningsbilder:

Man måste börja med fika!




Axel är väldigt lättsam att ha med sig vid bärplockning, man ställer honom bara vid en buske och sedan säger han till när den är färdigäten ifrån och han vill bli flyttad till nästa buske. Det är svårt att gå i blåbärsskogen när man har korta ben!


Här hamnade de flesta blåbär vi plockade - inuti Axel och Vilhelm, därför har vi idag köpt tio liter blåbär av en tjej i Köping. Det blev lindrigast så, jag vet inte riktigt vilken hastighet man måste hålla för att hinna plocka snabbare än Vilhelm och Axel äter. 

Imorgon har Jocke lovat mig en sovmorgon, vi får se hur det blir med det, när jag vet att jag kan sova länge brukar jag vakna tidigt och vara piggare än någonsin.


Kommentera här: