Mitt motoriska mirakel

Gissa hur mycket det värmer en prematurmammas hjärta att få höra att ens barn är tidig? Massor! Igår lärde Axel sig att vända sig från mage till rygg (han ville kolla på djuren ovanför skötbordet men jag envisades med att vilja smörja in hans rygg) och det berättade jag såklart mycket stolt på BVC idag. Svaret blev:

- Oj, han är tidig!

Jag trodde jag skulle ramla ihop i en liten hög av stolthet. Mitt barn, tidigt med något som handlar om motorik, det hade jag väl aldrig kunnat tro. Dessutom tyckte hon att han var väldigt stark i benen. Det blev mer beröm än vad jag klarar av på en dag. Och ett bevis på att man inte behöver hålla på att träna barnet, det lär sig ändå. In your face sjukgymnasten!

Så lika stolt som jag är över Vilhelms tidiga tal är jag över Axels motorik.

Hur gick det annars då? 6300 gram och 62,5 cm. 700 gram och tre cm upp på tre veckor.

Stolt mamma med trött bebis:







Kommentera här: